Rólunk

Intézményünk, előző nevén Kenderke Református AMI 1996-tól van jelen az alapfokú néptáncoktatásban, és 2014-től a moderntánc oktatásban.
Azonban gyökereink messzebbre nyúlnak vissza. Nagyanyám Kun Lajosné, mindenki Öreg Kati nénije tanító néniként néptánc szakkört indított, mely egyre csak nőtt és munkája és személye meghatározó lett sok gyermek életében. Édesanyám, Kun Katalin vette át a staféta botot és emelte iskola rangra a Tata városának meghatározó műhelyét. Majd létre jött a Tatai Kenderke Néptánc Egyesületet és az iskola Református AMI-vá alakult. Kidolgozta a Fűrkész programot, mely sok kisgyermeknél ültette el a néptánc és néphagyományaink – mozgásban, kézművességben, zenében kiteljesedő – magját és ezzel a tudással megkönnyítette sok kisgyermek óvodából, iskolába váltását. 1994-től, párhuzamosan a néptánccal, a moderntánc oktatás szakköri keretek között indult.
2022 őszétől irányítom az iskolát és fejlesztem elődeim hagyatékait.
A néphagyomány és az igényes mozgás- és tánckultúra értékalapú közösségeket teremtett a fiatalok, gyermekek és szüleik körében. Úgy gondolom, hogy a néphagyományt kialakító igények, szükségletek tovább élnek az attól már eltávolodott nemzedékekben is. Ez az igény hívta életre a néptáncoktatást, a mozgásművészet oktatását. Mindannyian ezeket a közösségeket szolgáljuk munkánkkal.
Alapfokú Művészeti Iskolánkban kiemelkedő szakmai munka folyik néptánc és moderntánc tanszakokon. Diákjaink rendszeresen részt vesznek minősítőkön, versenyeken, táncházakon, partnerkapcsolati találkozókon. Kiemelt figyelmet fordítunk a tehetséggondozásra. Az elhivatott táncosainkat terelgettük ezen a pályán, azonban most már nem kell átirányítani őket más művészeti iskolákba, ha táncosok szeretnének lenni.
2024 nyarán kaptuk meg az engedélyt, hogy tovább bővítsük iskolánkat és az alapfokú művészeti oktatásból „kinőtt” gyerekeknek létrehoztuk művészeti szakgimnáziumunkat, ahol folytathatják az értékkeresést és a művészi kiteljesedést. (Táncos II. képzés, kortárs-, moderntáncos, valamint néptáncos szakmairánnyal.) Akár színpadi munkával kívánnak foglalkozni később, akár csak az a céljuk, hogy egy testileg, lelkileg teljesebb életet éljenek, mi biztosítjuk számukra azt a közeget, ahol szakmailag is fejlődhetnek és az érettségit is biztonsággal megszerezhetik.
Iskolánk a modern- és kortárstánc, valamint a néptáncon kívül számos más lehetőséget is tartogat az AMI-hoz vagy a Szakgimnáziumunkhoz csatlakozóknak. Trombita tanszakunk és szakköreink (hallás utáni furulya, citera, népi vonós hangszerek; népi- és egyházi ének, szolfézs, gitár, ovis foglalkozások, ringató) is várják az új diákjaikat. A diákéletben állandó programok a Néptánc Egyesület táncházai, az évkörnek megfelelő ünnepek megtartása, megemlékezés, a református értékrendek megtartása – egymásra figyeléssel és Istentiszteleteken való megjelenéssel.
És miért éppen Általér lett a nevünk?
Mert mindenkit befogadva , átölelve, „általérve” folytatjuk nevelésünket. Családias környezetben, keresztény értékeket képviselve oktatunk a Tatai Medencében az Által-ér partján.
„…nem lehet mindenkit azonos módon tanítani, talán mindenkihez más út vezet.”
/Jean-Georges Noverre/
Farkas Emőke – igazgató
